úterý 24. února 2015

Sekretářka (Secretary) - 2002

Jsou filmy vážné, u kterých sedíte strnule, a v mozku vám šrotuje, jak v největší strojovně Světa od toho, jak hloubáte nad tím, co se před vámi právě odehrává. Na druhé straně jsou filmy, které nic moc neřeší, filmy komediální, které slouží zkrátka k tomu, aby vás pobavily. Zvláštní sortou filmů jsou snímky, které dokáží splnit oba tyto požadavky. A takovým snímkem je zrovinka Sekretářka. Navíc, filmový koktejl, do kterého jsou ve správném poměru namíchány obě tyto hlavní přísady, je až neuvěřitelně chutný. Je to zkrátka a dobře komedie, ve které se především hlavní hrdinka dostává do, s jejího hlediska svízelných situací a konfliktů, které řeší svým, svérázným způsobem. Už dlouho jsem neměl u filmu tak rozdvojené pocity, kdy jsem se svíjel smíchy a plácal se do stehen nad tím, co to tam zas ta nebohá Lee předvádí, ale zároveň jsem si plně uvědomoval vážnost její situace a soucítil jsem s ní. Vždyť je to vlastně tak i v samotném životě, že některé situace, které nám v danou chvíli zatápí a znepříjemňují nám nesnesitelně život, nám jsou později k dobru coby veškeré historky.

A o čem ten film vlastně? Já bych jednoduše použil slovo štěstí, je to o tom, že každý člověk hledá kousek toho svého štěstí, jenže ono štěstí je potvůrka vrtkavá a proměnlivá a každý z nás ho zkrátka hledá někde a v něčem jiném. To co jednomu připadá jako normální, může mít druhý za zvláštnost a to co jednomu přijde jako naprostá zvrhlost, může druhého obyčejně učinit šťastným a je proto holý nesmysl odsuzovat člověka pro "podivné" chování, aniž bychom jsme věděli cosi, o důvodech jeho konání.

Hlavní role si ve filmu zahráli James Spader a Maggie Gyllenhaal, oba jsou výteční, i když já vyzdvihnu především Maggie, protože to na mě občas působilo, jako one woman movie. Myslím si totiž, že právě její herecký um zapříčinil to, že se mi tento film tak líbil. Oblíbil jsem si totiž už jako sestru Donnieho Darka (nebojte i tomhle filmovém skvostu se tady jednou zmíním), kde hrála pravda druhé housle, ale výtečně. No a právě to si vynahradila v Sekretářce a to vrchovatou měrou. Jednou se o ní jeden kritik zmínil v tom smyslu, že ona je schopna zahrát 40ti letou matku, stejně tak dobře jako užvatlanou adolescentku. A v této roli si mohla vyzkoušet obě tyto polohy. Její Lee je totiž zpočátku žena, která postrádá jakékoli sebevědomí, nicméně v průběhu filmu se rozhodně, že toto se musí právě změnit. Také James Spader se nenechal zahanbit a je pro Maggie rovnocenný partner, můžete se tedy těšit na herecký koncert (podle mého, je možné, že vy budete mít zcela odlišný názor). Takže se musím o kostýmech. Některé outfity, co má Lee na sobě jsou totiž naprosto "dokonalé" a nádherně dokreslují ztvárněnou postavu.

Možná vám v době, kdy se všude diskutuje o kontroverzní knížce a filmu 50 odstínů šedi (který jsem si po zhlédnutí přejmenoval na 50 odstínů nudy) udělá radost tato nenápadná komedie, která se s lehkostí a nadsázkou zabývá lidskou dominancí a submisivitou.


PS: Pokud si budete tento film stahovat, dbejte na to, abyste si stáhli ten správný film, protože pod pojmy Sekretářka a Secretary tam toho bude asi víc, ale snad mám zbytečné starosti, přece nejste trubky, ne?


Žádné komentáře:

Okomentovat